דף הבית > מאמרים מקצועיים > עגבניות - כמה בריאות הן אוצרות בתוכן ?
עגבניות - כמה בריאות הן אוצרות בתוכן ?

עגבניות –כמה בריאות הן אוצרות בתוכן ?

עגבניה היא אוצר בכל הנוגע לתכונות נוגדות החמצון, היא עשירה במאות פיטוכימיקלים כשגולת הכותרת  היא הריכוז הגבוה של הקרטנואיד ליקופן, אנטי אוקסידנט רב עצמה.

במונחים של נוגדי חמצון קונבנציונאלים  עגבניות מספקות כמות נפלאה של ויטמין C ובטא קרוטן, כמות טובה מאוד של מנגנן וכמות טובה של ויטמין E.

מהו אותו ליקופן בו מתהדרת העגבניה ?

הליקופן הוא פיגמנט טבעי המסונטז ע"י צמחים ומיקרואורגניזימים ומעניק להם את צבעם האדום. ליקופן הוא בראש ובראשונה נוגד חמצון רב עוצמה הן למניעה והן לטיפול בסרטן, מחלות לב וניוון מקולארי. מחקרים מדעיים מראים שלליקופן יש יכולת לעצור ולמנוע התפתחות מחלות ניווניות, לעכב התפתחות מוטציות ולהפחית נזק תאי. למרות שהמנגנון העיקרי המיוחס לליקופן הוא יכולתו כאנטיאוקסידנט, מצטברות עדויות למעורבותם של מנגנונים נוספים.
הליקופן מצוי בעיקר בעגבניות ומוצרי עגבניות וכן באבטיח, גויאבה, פקעות ורדים ואשכולית ורודה.

רדיקלים חופשיים ותהליכי חמצון בגוף

                                      

חמצון מהווה חלק מחילוף החומרים הנורמלי של המזון בגוף ומתרחש כתוצאה מפירוקן של מולקולות החמצן כאשר הן מתרכבות עם מולקולות אחרות בגופנו.


גורמים חיצוניים, דוגמת קרינה, זיהום אוויר, אלכוהול, עישון, הרעלה של מתכות כבדות,
שימוש בתרופות, זיהומים או נשימה אירובית בזמן פעילות גופנית מאומצת, מאיצים את תהליך החמצון.

רדיקלים חופשיים של חמצן הם מולקולות בעלות תגובה חזקה, הנוצרות במהלך החמצון, מתערבות בתהליכים כימיים אנזימטיים וגורמות הרס על-ידי תקיפת תאים בגוף.


פעילותם של הרדיקלים החופשיים בגוף אינה מתמצה בגרימת נזק בלבד.
לרדיקלים החופשיים תפקיד מפתח בתפקודים ביולוגיים תקינים שונים התומכים בתהליכי חיים הכרחיים, דוגמת הפקת אנרגיה תאית, הפעלת טסיות הדם וסינתזת הפרוסטגלנדינים.

  
סטרס חמצוני הוא מצב בו רמת הרדיקלים החופשיים בגוף גבוהה מרמת נוגדי-החמצון
.
מצב זה מאופיין על-ידי לחץ מטבולי עצום, אשר עלול להוביל לחמצונם של שומנים, חלבונים וסוכרים ולפגיעה ב- DNA ובשכבת האנדותל.

מחסור בנוגדי חמצון מגביר את הסיכון למגוון רחב של בעיות בריאותיות ומאיץ תהליכי הזדקנות.

 

 תוצאותיו של סטרס חמצוני הוא הרס של התאים והתפתחותן של מחלות תלויות-גיל כגון מחלות כלי-דם של הלב, סוכרת, סרטן, אלצהיימר ומחלות אחרות המאפיינות את הגיל המבוגר, ונובעות מפגיעתם של רדיקלים חופשיים.
נוגדי-החמצון שהגוף מייצר באופן טבעי או אלה שאנו מוסיפים לו, באמצעות המזון או על-ידי נטילת תוספי תזונה, מנטרלים את פעילותם ההרסנית של הרדיקלים החופשיים ומאפשרים לנו להגן על תאי הגוף. למעשה, בריאותו של כל תא ותא בגוף תלויה באיזון בין הרדיקלים החופשיים לבין נוגדי-החמצון.
 

איך העגבניות מגנה על התאים שלנו ?

העגבניות נוגדות רדיקלים חופשיים באמצעות רכיבים נוגדי חמצון הפועלים ל:

·         הפחתת חמצון של חומצות שומן בממברנות התאים או בזרם הדם.

·         הגברת פעילות אנזימטית נוגדת חמצון (למשל הגברת פעילותו של האינזים קטאלאז או של האינזים סופראוקסיד דיסמוטאז)

מחקרים הראו פעילות נוגדת חמצון ספציפית של עגבניות על העצמות, הכליות ובזרם הדם.

לבשל עגבניות זה בריא יותר !

בישול העגבניות בטמפרטורה של 88 מעלות צלזיוס אמנם מפחית את ריכוז הויטמין C שבהן אך מגביר בהן את ריכוז הטרנס- ליקופן ב164% אחרי חצי שעת חימום, כמו גם את ריכוז נוגדי החמצון הכולל ב64%.

כמו כן הזמינות הביולוגית של ליקופן עולה כאשר הוא נצרך עם כמות קטנה של שומן ובנוכחות רכיבי תזונה נוספים כמו ביטא קרוטן.

לכן, ליקופן הנמצא במוצרי עגבניות המכילים שומן יותר זמין מאשר הליקופן שבפירות טריים.


העגבניה משופעת ברכיבי תזונה חיוניים

תכולת הנוטיריאנטים פר כוס עגבניות (180 גרם) והאחוז שהם מהווים מסך הצריכה היומית המומלצת:

ויטמין C – 38.1%

ויטמין A – 29.9%

ויטמין K – 17.7%

אשלגן – 12.1%

מוליבדנום – 12%

מנגנן – 10.5%

סיבים – 8.6%

ויטמין B6 – 7%

ח.פולית – 6.7%

נחושת – 5.5%

ויטמין B3  - 5.3%

מגנזיום – 4.9%

ויטמין E – 4.8%

ויטמין B1 – 4.6%

זרחן – 4.3%

פרוטאין – 3.1%

טריפטופאן – 3.1%

כולין – 2.8%

ברזל – 2.7%

קלוריות (32) – 1%

 

עגבניות ותמיכה בבריאות הלב וכלי הדם

התמיכה במערכת הקרדיווסקולרית(לב וכלי דם) נעשית בשלושה מישורים :

·         פעילות נוגדת חמצון בעגבניה- ליקופן ונוטרינטים נוספים בעגבניה, בעלי יכולת להפחית את חמצון השומנים בזרם הדם. חמצון שומנים כרוני עשוי להפעיל את מערכת החיסון ובהדרגה לגרום להגברת טרשת העורקים וחסימת כלי דם . מלבד הליקופן אין להתעלם מתרומתם של ויטמין E  וויטמין C  כנוגדי חמצון במערכת הקרדיווסקולרית.

·         צריכת עגבניות בדיאטה תורמת לשיפור פרופיל השומנים בדם. צריכת עגבניות הראתה הפחתה בערכי כולסטרול כללי, LDL  וטריגליצרידים. הוכח שיש גם פחות הצטברות של מולקולות כולסטרול בתאים בולעניים של מערכת החיסון (מקרופאג'ים).

מחקר שנערך בפינלנד מלמד, שהכללת מוצרי עגבניות בתזונה יכולה לעזור לגוף להפחית את רמות הכולסטרול ה"רע". במחקר, שנערך באוניברסיטת אולו, נתנו למשתתפים בריאים לשתות מיץ עגבניות והם קיבלו תוספת קטשופ בשלוש ארוחות ביום, כל יום.

החוקרים מצאו, שרמות הכולסטרול אצל המשתתפים ירדו משמעותית לאחר שלושה שבועות: רמת הכולסטרול הכללית ירדה ב6%- ורמת הכולסטרול ה"רע" (LDL) ירדה בכמעט 13

הפיטונוטריאנטים בעגבניות שנחקרים היום בהקשר של שיפור פרופיל השומנים בדם הם : esculeoside A ו - 9-oxo-octadecadienoic acid.

·         נמצא שמספר רב של פיטונוטריאנטים (רכיבי תזונה מהצומח) בעגבניה מונע אגרגצייה של טסיות (אגרגציית טסיות פירושה, הידבקות של טסיות, המגבירה סיכון להיווצרות קרישי דם ולחסימת כלי דם) במחקר דרום אמריקאי שבדק 26 ירקות, נמצא שעגבניות ושעועית ירוקה מובילות בתכונת האנטי אגרגציה (נוגד קרישה) שלהן.

 

ליקופן ובריאות העצם

מחקר מצא קשר בין ליקופן ותכונותיו נוגדות החמצון לבריאות העצם.

החוקרים הסירו מן התפריט של נשים בגיל המעבר עגבניות ומזונות אחרים המכילים ליקופן לתקופה של 4 שבועות. מתוצאות מדידות שונות, החוקרים הסיקו שהסרה של מוצרי מזון המכילים ליקופן (כולל עגבניות) מהדיאטה, מגדילה אצל אותן הנשים את הסיכון לאוסטיאופורוזיס.

.

יתרונות העגבניה כנוגדת סרטן

מאחר וסוגים רבים של סרטן הם תוצאה של תהליך כרוני של סטרס חמצוני ודלקת, מייחסים לצריכת מזונות המכילים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת יכולת למנוע סרטן.

ב- 72 מחקרים על צריכת עגבניות ושכיחות הסרטן נמצא ב- 57 מחקרים מתוך ה- 72 שנעשו, שצריכת העגבניות הייתה קשורה להורדת הסיכון לחלות בסרטן. ב- 35 מהמחקרים הקשר הזה היה מובהק. ממצאים אלו פורסמו ב-Journal of The National Cancer Institute  בארה"ב

 

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, הראו כי הליקופן שבעגבניה, משפר את הבריאות לא רק מהיותו גורם אנטי-חמצוני אלא גם על ידי הפעלת מערכת antioxidant response element ARE המקטינה את הסיכון להתפחתות תאים סרטניים

מחקרים אפידימיולוגים מראים על יחס הפוך בין צריכת ליקופן לסיכון לסרטן. במיוחד, סרטן ריאות, קיבה, ערמונית, סרטני שד מושפעים חיובית מקולטני אסטרוגן ופרוגסטרון (ER, PR).

עגבניות וסרטן הערמונית

 

צריכת עגבניות נקשרת עם הפחתת הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית אצל גברים. מרכיב המפתח שבו התמקד המחקר הוא אלפא טומאטין. האלפא טומאטין הוא סאפונין שמתערב במטבוליזם תאי סרטן הערמונית. נמצא שסאפונין זה מהווה טריגר לתהליך האפופטוזיס - "מוות תאי מתוכנון" של תאי סרטן הערמונית. מחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד ב-1995מצא שגברים שצרכו לפחות 10 מנות של עגבניות ומוצריהן בשבוע הפחיתו ב-34% את הסיכון לפתח סרטן ערמונית

 

עגבניות והגנה מנזקי סוכרת,הפחתת לחץ דם, הגנה על העור מנזקי השמש ועוד

·        סקירה משנת 2007 שנערכה על ידי המגזין המדעי European Journal of Clinical Nutrition בחנה שורת מחקרים שעסקו בקשר בין מוצרי עגבניות ובריאות. המחקרים הראו שתוספת מוצרי עגבניות לתפריט מסייעת להגנת הגוף מנזק של חמצון הן אצל אנשים בריאים והן אצל אלו שלקו בסוכרת סוג 2.

·         מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון באר שבע מצא שמנת תמצית עגבניות יומית (לכסניות) עשוייה להפחית לחץ דם בסובלים מיתר לחץ דם מתון.  ההשפעה נמדדה לאחר שמונה שבועות, ללא שינוי בתפריט הרגיל. במהלך הבדיקות החוקרים מצאו גם שתמצית העגבניות הפחיתה את הסמן לעקה חמצונית ולהרס קרומי תאים.

·         חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה ערכו ניסוי שבחן את ההשפעה של אכילת ממרח עגבנייה על הגנת העור מנזקי קרינה אולטרא סגולית.הניסויי נערך על 23 נשים למשך 12 שבועות וכלל קבוצת ביקורת.

מסתבר שאלו שאכלו מנה יומית של רוטב עגבניות בכמות של 55 גרם (16 מיליגרם ליקופן) נהנו מעליה ברורה בשיעור 30% בהגנה העורית. כלומר, הכללת יותר עגבניות בתפריט עשויה להגביר את ההגנה על העור מנזקי השמש.

·         ניסויים קליניים קטנים מעידים על תועלת אפשרית של ליקופן בטיפול באסטמה התלויה בפעילות גופנית, בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ובסרטן.

·          ליקופן מייעל את הפעילות האנטי סרטנית של כימותרפיה בשם  docetaxel's במחקרים על חיות.

·         במחקרים רבים, נמצא שדיאטות שכללו עגבניות נקשרו עם סיכון נמוך למחלות נירולוגיות (כולל אלצהיימר). דיאטות אלה גם נקשרו במספר מחקרים לסיכון נמוך לעודף משקל.

 

העגבניות שייכות למשפחת המצליבים. לכן, חשוב לזכור שעם כל הסגולות הבריאותיות יוצאות הדופן שלהן, הן אינן מיועדות לכולם. אוכלוסיות המגלות רגישות, צריכות להימנע או להפחית צריכת ירקות ממשפחה זו.


   
 
כותבת המאמר,

 שרי קפלן סטודנטית שנה ד' לנטורופתיה בקמפוס ברושים, אוניברסיטת ת"א
בוגרת B.A בכלכלה ו- M.B.A במנע"ס באוניברסיטת בן גוריון.
 
נשמח לענות לשאלות נוספות -לחץ כאן לפנייה לכותבת המאמר


דף הביתאודותקטלוג מוצריםמתכוניםשירות לקוחותמאמרים מקצועייםמן העיתונות וקישוריםצור קשר